Sunday, July 31, 2011

Ramadhan

Today marks the first day for Muslims all over Malaysia and all over the world celebrating the start of the fasting month, Ramadhan. This is an excerpt the I have gotten from the net on fasting and the holy month of Ramadhan which I found to be very interesting. It is a dialog between our Prophet Muhammad p.b.u.h. and the devil (my apologies to those who do not understand Malay, the whole dialogue is in Malay):

Prophet Muhammad p.b.u.h. asked,
"Jika umatku berpuasa kerana Allah, bagaimana hal engkau?"

The devil answered,
"Ya Rasulullah! Inilah bencana yang paling besar bahayanya kepada hamba. Apabila masuk awal bulan Ramadhan, maka memancarlah cahaya Arasy dan Kursi, bahkan sekalian Malaikat menyambut dengan kesukaan. Bagi orang yang berpuasa, Allah akan mengampunkan segala dosa yang lalu dan digantikan dengan pahala yang amat besar serta tidak dicatatkan dosanya selama dia berpuasa. Yang menghancurkan hati hamba ialah segala isi langit dan bumi; yakni Malaikat, bulan, bintang, burung, dan ikan-ikan semuanya siang malam mendoakan keampunan orang yang berpuasa. Satu lagi kemuliaan orang yang berpuasa ialah dimerdekakan pada setiap masa dari azab neraka. Bahkan semua pintu nerakan ditutup manakala semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya serta dihembuskan angin dari bawah Arasy yang bernama angin Syirah yang amat lembut ke dalam syurga. Pada hari umat tuan mula berpuasa dengan perintah Allah datanglah sekelian Malaikat dengan garangnya menangkap hamba dan tentera hamba; jin, syaitan dan ifrit lalu dipasung kaki dan tangan dengan besi panas dan dirantai serta dimasukkan ke bawah bumi yang amat dalam. Di sana pula beberapa azab yang lain telah menunggu kami. Setelah habis umat tuan berpuasa barulah hamba dilepaskan dengan amaran agar tidak mengganggu umat tuan. Umat tuan sendiri telah merasa ketenangan berpuasa seperti mana mereka bekerja dan bersahur seorang diri di tengah malam tanpa rasa takut berbanding bulan biasa."

For those who are interested in reading the whole dialogue, here is the link.

Selamat berpuasa to all.


xoxo Fashionista in Action xoxo

| The month of Ramadhan is the month in which the Quran was revealed; a guide for the people, the most authoritative of all guidance and a criteria to discern right from wrong. Anyone of you who knows that the month of Ramadhan has begun, he must start to fast. Those who are sick or on a journey have to fast the same number of days at another time. God does not impose any hardship upon you. He wants you to have comforst so that you may complete the fast, glorify God for His having given you guidance, and that, perhaps, you would give Him thanks. |
Al Baqarah, verse 185

2 comments: